Det finns inga genvägar

Så är det.
I allafall när det handlar om varaktig viktminskning.

Jag har precis sett "Plastik-turisterna" på kanal 5, ett program där man får följa svenskar som åker till Thailand för diverse skönhetsingrepp.
I kvällens avsnitt fick man se en ung tjej som ville ha större bröst + "snyggare" underliv och en medelålders kvinna som ville göra en bukplastik.
Den unga tjejen upprörde mig, eftersom jag tycker att det är hemskt att yngre har dessa ideal och vill se ut som rena rama porrstjärnor.
Den andra kvinnan fick mig att tappa hakan!
Hon hade på allvar trott att läkaren i Thailand skulle skära bort hennes tjocka mage. Bara sådär!
Hon fick såklart nej från den kloke läkaren som sa att hon måste gå ner i vikt först och att man sedan tar bort överflödig hud. Hon och hennes man blev naturligtvis upprörda och kände sig lurade på de pengar de betalt för resan.
Men herregud, tar man inte reda på fakta först? Har man bestämt sig för att utsätta sig för någon form av skönhetsingrepp vill man väl veta allt om det, som t.ex. vilka kriterier som gäller, risker osv. Inte skär man väl bort en hel mage bara sådär??? Det vet väl varenda människa! Kvinnan i programmet var helt oförberedd och hade tydligen sett operationsresan som en snabb lösning på sitt överviktsproblem.
I slutet av programmet hade det gått ett tag sedan resan och kvinnan hade som tur var kommit till insikt om att det inte finns några genvägar. "Man måste helt enkelt göra något åt saken själv", sa hon och så fick man se när hon och maken tog sig en promenad...
Tänk att de behövde åka ända bort till Thailand för att inse detta faktum.
  
Jag kanske låter lite mallig nu, men jag anser nog att jag vet vad jag pratar om. Jag har också varit där, med en enorm övervikt och känt hopplösheten med att inte orka engagera mig i min egen hälsa eller kosthållning.
Visst har jag i ibland önskat att jag kunde bli av med all min övervikt från en dag till en annan...
Men sånt är ju bara möjligt i fablernas värld.
 
Tänk om jag hade trott på det här med att äta mer fett och mindre kolhydrater tidigare!

Nu har jag iallafall gått ner nästan 24 kilo, genom vissa förändringar i kosten + motion. Det har gått långsamt och det tror jag är en bra förutsättning för ett varaktigt resultat. Dessutom känns det inte som att jag gjort så mycket uppoffringar och jag har absolut inte plågat mig ner i vikt. 


Förra veckans vägning:
+/- 0 kilo (totalt -22,6 kilo)

Denna veckans vägning:
-1 kilo (totalt -23,6 kilo) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0