Dag 30 "Superdupergoda GI-muffins"

Ibland är man effektiv! Kom hem vid 18-tiden, lagade mat, serverade familjen, tog hand om disken, gjorde GI-muffins, vek tvätt, tvättade två maskiner tvätt till, hängde tvätt, nattade barn (tillsammans med Emil) och kl 21 kunde jag sätta mig i soffan och kolla skräckfilm. Har ändå varit obeskrivligt trött idag, hade lätt kunnat somna på stående fot om jag fått. Tycker att jag är trött för jämnan, men brukar få lite energi på kvällen. Önskar jag kunde vara pigg på dagarna också. 


Till lunch provade jag en GI-rätt från Dafgårds;
Fransk kycklinggryta

 

och den var faktiskt god (för att vara en fryst färdigrätt).


Dagens meny:

Frukost: Turkisk yoghurt med müsli, linfrön och kanel

Lunch: GI-rätt från Dafgård, Fransk kycklinggryta

Middag: Agnes köttfärssås med squashtagliatelle

Mellanmål: Atkins-bar fm+em


Middagen blev jättegod så här kommer receptet:

Agnes köttfärssås med squashtagliatelle
4 portioner

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
½ röd chili
1 msk smör
10 färska champinjoner
2 paprikor
500 gr kalvfärs (jag tog nötfärs)
1 msk olivolja
salt och svartpeppar
1 tsk torkad basilika
1 burk krossade tomater
1 dl grädde
200 gr gröna oliver
1 gul squash
1 grön squash

Skala och hacka löken och hacka chilin fint. Hetta upp en stekpanna med smör och bryn löken och chilin. Dela champinjonerna och skär paprikan i mindre bitar. Bryn grönsakerna tillsammans med löken. Tillsätt köttfärsen och bryn den tillsammans med grönsakerna. Krydda med salt och peppar. Tillsätt basilika, krossade tomater och grädde. Koka ihop ca 10 minuter. Häll av oliverna och blanda ner i köttfärssåsen precis innan servering. Hyvla squashen med en potatisskalare och lägg upp på 4 tallrikar. Fördela köttfärssåsen på squashtagliatellen.


Och här kommer receptet på de superdupergoda GI-muffinsen:

GI-muffins
10 stycken

200 gr bacon
200 gr riven ost
10 ägg
2 dl grädde
Vitpeppar

Knaperstek baconet och riv osten
Vispa samman ägg och grädde
Blanda ihop allt och krydda med vitpeppar
Häll upp i stora muffinsformar
Grädda i 200 grader ca 15-20 min


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0