Dag 13 "Rå kyckling"

Igår orkade jag bara inte skriva i bloggen. Höll igång med massa andra saker hela dagen och när jag väl satte mig ner på kvällen var det bara TV:n som gällde. 


Dagens meny:

Frukost: Grekisk yoghurt med müsli,linfrön och gojibär

Lunch: Köttfärsröra med senap och grönsaker (ja resterna räckte även till idag...)

Middag: Ugnsbakad kycklingfilé med paprikamarinerade grönsaker

Mellanmål: Lite jordnötssmör fm, 100 gr grillad rostbiff em


Å här kommer receptet på lördagens middag:

Ugnsbakad kycklingfilé med paprikamarinerade grönsaker
4 portioner

4 kycklingfiléer
300 gr buffelmozzarella
100 gr coctailtomater
½ dl hackad färsk basilika
4 tsk ajvar relish
8 skivor salami
salt och peppar

2 rostade paprikor på burk
1 vitlöksklyfta
2 kvistar bladpersilja
1½ dl olivolja
½ dl balsamvinäger
2 l färska champinjoner
225 gr kronärtskockshjärtan på burk
1 gul paprika (jag hoppade över paprikan och tog extra champinjoner och kronärtskocka istället)
1 röd paprika (--ll--)
150 gr kärnfria svarta oliver
salt och peppar

Börja med grönsakerna. Mixa paprika, vitlök och persilja. Tillsätt olja och balsamvinäger och mixa till en jämn dressing. Smaka av med salt och peppar.

Skär champinjonerna i mindre bitar och lägg i en stor skål. Skölj kronärtskockorna och blanda med champinjonerna. Skär paprikorna i mindre bitar. Hetta upp en stekpanna med olja och bryn paprikan i några minuter. Låt svalna och blanda med svampen. Häll av oliverna och blanda med grönsakerna. Tillsätt dressingen och rör ihop ordentligt. Ställ i kylskåp och låt marinera i ca 1 timme. Servera tillsammans med kycklingfiléerna.

Sätt ugnen på 175 grader. Skär ett snitt längs med kycklingfiléerna. Skär mozzarellan i skivor och dela tomaterna. Fyll filéerna med mozzarella, tomater och basilika. Lägg kycklingfiléerna tätt i en ugnsform. Bred över ajvar relish och lägg på salamiskivor. Krydda med salt och peppar. Ugnsbaka i mitten av ugnen i ca 20 minuter. (fast 45 minuter krävs det nog egentligen) 



Glömde ta bild på maten så här kommer en från boken.


Middagen var ganska tidskrävande och jättegod. MEEEEN de måste ha skrivit fel i receptet för när kycklingen varit inne i ugnen 20 min (175 grader) så var den absolut inte färdig! Inte heller efter 35 min....hungrig och lätt irriterad så höjde jag temperaturen till 225 grader och lät maten vara inne 10 min till. Naturligtvis blev salamin alldeles bränd, men det var gott ändå.
Så jag skulle tro att man låter kycklingen stå inne i 175 grader i ca 45 minuter istället och lägger på salamin efter halva tiden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0