Dag 3 "Äcklig korv"

Jösses vad god maten blev igår! Den kommer att bli en av mina favoriter. Tur att det blev över så jag kunde äta det till lunch idag. Det är väl lika bra att jag skriver ner receptet här så kan ni andra också prova:

Kycklingfilé med rosépeppar och ädelostsås
1 portion

1/4 fänkål
olivolja
salt och peppar
1 kycklingfilé
salt
smör
1/2 dl grädde
25 gr ädelost
1 krm torkad dragon
1 krm krossad rosépeppar (fast jag tog hela, gillar när man biter på dem)

Dela fänkålen, ta bort roten och skär i tunna skivor. Hetta upp en stekpanna med olja och bryn fänkålen i några minuter. Strö på salt och peppar och ställ åt sidan. Dela kycklingfilén i tre bitar och strö på lite salt. Hetta upp en stekpanna med smör och bryn kycklingen runt om. Häll på grädde och smula ner osten. Tillsätt dragon och rosépeppar och låt koka en stund.

Jag gjorde såklart en stor sats som räckte till hela familjen plus att det blev över till lunchen idag.
Det var säkert tänkt att ha fänkålen på sidan om, men när barnen fått sitt så la jag i fänkålen i grytan och blandade med resten. Så himla gott med fänkål. Det ska jag tillaga ofta!


Dagens meny ser ut så här:

Frukost: Mild naturell yoghurt med flingor

Lunch: Kycklingfilé med rosépeppar och ädelostsås

Middag: Mozzarellafylld falukorv med ajvar och coleslaw

Mellanmål: Makrill i tomatsås på fm och smoothie på em


Dagens middag blev allt annat än en succé. Mår ganska illa nu och det tror jag beror på att jag köpte en sån äcklig korv. Usch! Tyckte ändå att jag gjorde ett bra val i affären när jag valde korv med 85% kötthalt. Men jag vet inte vad de har stoppat i eller kryddat med, nåt äckelframkallande var det iallafall! Emil gillade inte heller korven och barnen vägrade att äta mer efter första tuggan. Att jag dessutom gjorde extra så att det skulle bli lunchlåda till imorgon gjorde inte saken bättre...jag slängde ALLT som var kvar. Jag får väl se vad som erbjuds till lunch imorgon på jobbet, jag får välja att äta det som är mest GI-riktigt helt enkelt. Annars tror jag att receptet i sig är ganska gott, men jag tänker iallafall inte göra denna rätt igen på väldigt, väldigt länge... 


Kommentarer
Postat av: Nancy

Vilken otur att maten idag inte var lika god som igår. De där kyklingreceptet får jag allt testa. Jag har något liknande fast ingen rosepeppar och fänkål... men de e ju roligt att prova nått nytt.

Ha de

Kram

2011-01-19 @ 20:44:44
URL: http://pinknanc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0