Dag 6 "Oh La La"

Räkgrytan igår blev överraskande god. Emil sa att det var en av de godaste rätterna han har ätit...han som ändå var så skeptisk till squashen först. Han tyckte också att det påminnde mycket om nåt vi ätit på restaurang. Sååå, det blir absolut nåt vi tillagar fler gånger! 


Dagens meny:

Frukost: Mild naturell yoghurt, flingor och gojibär

Lunch: Ädelostsallad

Middag: Lasagne med chévre och fetaost

Mellanmål: Proteinbar fm och smoothie em


OH LA LA!!! Dagens middag var något av det godaste jag ätit alltså! Det är så kul att laga mat från en receptbok, man känner sig lite som en testlagare som får uppleva nya smaker varje dag!
Jag börjar verkligen trivas i rollen som engagerad kock. Förut hade jag inget intresse av att stå nån längre stund vid spisen, allt skulle bara gå så fort som möjligt att tillaga och dessutom passa flickorna i smaken. Det har resulterat i att veckomatsedlarna här hemma varit ganska lika från vecka till vecka och maträtterna har ofta haft pasta som grund. Men nu är det ändring på det, i allafall för oss vuxna.


Här kommer receptet på dagens middag:

Lasagne med chévre och fetaost
4-6 portioner

2 gula lökar
2-3 vitlöksklyftor
smör
600 gr lamm- eller nötfärs
salt och peppar
1 röd chili
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 msk chilisås
2 msk ajvar relish
1 msk kalvfond
3 dl grädde
1 tsk torkad basilika
salt och svartpeppar
2 auberginer (jag tog squash istället)
olivolja
200 gr fetaost
1 kruka färsk basilika
150 gr chévreost
1 röd paprika (den uteslöt jag eftersom jag inte tål paprika, kan tänka mig att det är gott med tomat istället)

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och finhacka lök och vitlök. Hetta upp en gryta med smör och bryn löken och vitlöken. Lägg i färsen och bryn den, salta och peppra. Finhacka chilin och blanda ner i färsen. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, chilisås, ajvar relish, kalvfond och grädde och låt koka upp. Krydda med basilika och smaka av med salt och peppar. Låt koka ihop i 15 minuter.
Skiva auberginen på längden så att det blir som lasagneplattor. Smörj en ugnsfast form med olja och lägg ett lager köttfärssås i botten. Lägg på ett lager auberginplattor och ringla över lite olja. Salta och peppra. Strö över smulad fetaost och hackad basilika. Lägg på resterande köttfärssås och ett topplager auberginplattor. Ringla över olja, salta och peppra. Strö över smulad chévreost. Skär paprikan i skivor och lägg överst. Gratinera i mitten av ugnen ca 30 minuter.


Jag säger bara: Laga och njut!!! 

 


Kommentarer
Postat av: Nancy

Detta ska jag prova imorgon el på tisdag får de nog bli.

Tack för tipset.

Kram

2011-01-23 @ 23:20:37
URL: http://pinknanc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0