GI och LCHF

Jag har en stor mängd kokböcker här hemma som bara står och samlar damm. De har inhandlats i tron att det ska bli en massa kulinariska upplevelser här hemma. Ambitionerna har funnits där och visst har det varit roligt att bläddra i dem och titta på alla vackra bilder men jag har nog aldrig använt recepten... Därför har jag sagt till mig själv att inte köpa några fler kokböcker hädanefter eftersom jag vet att de bara kommer stå i nåt hörn till ingen nytta. Men nu så... jag har köpt två nya kokböcker som jag faktiskt tror att jag kommer ha stor nytta av.

Den ena är:



Goda och lättlagade GI-recept samt massa information om hur GI fungerar och hur kroppen påverkas av olika sätt att äta. Jag kommer att använda denna boken mycket.


Den andra boken är:



Oj vilken inspirerande bok! Så mycket gott utan miljarder ingredienser eller massa krångligheter! Tänkte faktiskt använda menyerna under 6 veckor och rapportera vecka för vecka hur det går.


Anledningen till att jag köpt dessa böcker är dels att jag behöver gå ner i vikt och dels att jag behöver inspiration i min matlagning. Det tenderar annars att bli mycket likadan mat från vecka till vecka. 
Jag har alltid varit tung och har haft lätt för att gå upp snabbt och mycket i vikt. Jag har med hjälp av olika dieter jojobantat ett antal gånger sedan tonåren. Visst har jag lyckats gå ner flera kilo varje gång jag har lagt manken till, men de tappade kilona och mer därtill har snabbt varit på plats igen efter avslutad diet. Jag har insett att jag är en kolhydrat-tjockis. Tycker att jag har ätit ganska nyttigt och fettsnålt men jag har alltid varit svag för kolhydratrika livsmedel som pasta, potatis och bröd. Dessutom har jag alltid varit en riktig godisgris och känt mig beroende av socker. 
I höstas bestämde jag mig för att sluta BANTA! Inga mer måndagsbantningar och tidsbegränsade dieter... Utan nån riktig plan skar jag ner på kolhydrater och började äta lite grann på GI- och LCHF-vis. Inte slaviskt alls och helt utan förbud men jag försökte att minimera intaget av pasta, potatis och bröd. Allt godis bytte jag ut mot mörk choklad och nötter. Sockersuget försvann nästan direkt tack vare att jag såg till att hålla blodsockret på en bra nivå genom att äta fem mål om dagen och få i mig rejält med fett och proteiner. Dessutom började jag ta promenader med mina gåstavar igen. Tyvärr har jag haft ett långt uppehåll med promenaderna, dels för att det varit så kallt och halt, dels för att jag varit sjuk och dels för att jag fått nån slags inflamation i ena knät. Men förhoppningsvis är jag snart ute på gatorna igen och då med mina nya superbra BungyPump-stavar!
Fram tills nu har jag gått ner 16 kilo och jag har inte på något sätt kännt att jag späkt mig själv, gått hungrig eller försakat något. Detta är inte tänkt som någon tidsbegränsad diet utan det är ungefär så här jag ska leva för att må bra. För första gången accepterar jag en långsam viktminskning, ibland står det stilla men huvudsaken är att det går åt rätt håll. Nu ser jag fram emot den dagen då jag äntligen kommer kunna handla kläder i vilken klädbutik som helst.   


Kommentarer
Postat av: Nancy

som du redan märkt skulle jag säga fortsätt med GI inget krångel med att räkna mm, så man tröttnar inte lika fort. Men du har ju gått ner massor DUKTIGT!!

Vi kan väl spana lite på om inte du (el ni) kan komma upp när de e mässan så kan vi gå på mässa och sen pyssla på kvällen de hade varit jätte mysigt. Jag ska bara kolla om jag ska jobba på mässan el inte??

Vi hörs igen

KRam

2011-01-16 @ 00:09:37
URL: http://pinknanc.blogg.se/
Postat av: Linda

Det tycker jag låter som en superbra idé Nancy! Vi hörs vidare ! Kram

2011-01-16 @ 15:16:18
URL: http://loppfroken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0