Svininfluensan?

Jag har varit riktigt sjuk, förmodligen i svininfluensan.
I familjen valde vi att inte vaccinera oss mot svininfluensan förra året. Det är inget vi ångrar men jag vill ALDRIG ha den här influensan igen. Någonsin. Jag har aldrig varit så totalt utslagen i en sjuka förut. Stina insjuknade ungefär samtidigt som jag, men efter två dagar var hon ganska pigg igen. Jag tror att även Julia har haft en dos av influensan också. Emil har klarat sig och har fått ta hand om allt själv här hemma. Vad hade vi gjort utan honom? Tack älskade Emil för att du är så omtänksam och omhändertagande!

Det har gått åt mycket panodil, nässpray, hostmedicin och snytpapper dessa dagar...  

Dag 1: Vaknar med kanonhuvudvärk, tar ingen större notis om det utan petar i mig ett antal värktabletter och får ont i magen av det.... På kvällen får jag feberfrossa och hela kroppen börjar värka. Lämnar nyårsfirandet och går hem till sängen. 39,4 i temp. börjar bli lite hostig och raspig i halsen. Det börjar göra rejält ont i och bakom ögonen.

Dag 2: Har sovit dåligt och feberfrossat hela natten, 39,4 i temp på morgonen. Fruktansvärt ont i hela kroppen. Mår lite illa. Torrhosta. Ligger i sängen hela dagen.

Dag 3: Ännu en natt med feberfrossa. Nästan 40 i temp. Börjar få ont i halsen. Kass i magen. Orkar ingenting.

Dag 4: Fortfarande nästan 40 i temp. Nu börjar näsan rinna och halsen gör så ont att jag inte kan prata. Febern går ner lite på kvällen (38) och i och med det känns det som om det är på väg åt rätt håll.
.
Dag 5: Nästan 40 graders feber igen! Halsen gör så himla ont! Har blivit rejält rosslig i luftrören och hostar tills jag kräks. Är totalt utslagen och kan knappt lyfta huvudet från kudden. På kvällen kommer det lite blod när jag hostar. Sitter upp och försöker sova på natten men får springa på toan flera gånger när hostattackerna kommer.

Dag 6: Vaknar efter en sömnlös natt...feberfri! Skönt att slippa febern. Ögonen värker inte lika mycket längre, men mår uruselt ändå. Den otäcka slemhostan håller i sig. Det väser och "knakar" i bröstet och det känns inte riktigt som att jag kan ta djupa andetag. Tar en dusch och blir totalt slut efter det. Ringer sjukvårdsupplysningen eftersom det är lite blod i upphostningarna, är lite rädd att det hela ska utvecklas till en lunginflamation. Sköterskan säger att jag ska avvakta och vila och att jag ska höra av mig igen om febern stiger och om det blir mer blod i upphostningarna. Hon säger också att jag med största sannolikhet har drabbats av svininfluensan. På kvällen börjar jag få tillbaka lite ork.

Dag 7: Feberfri men mår sämre igen, är totalt orkeslös och yr. Känns inte som att jag är på bättringsvägen, snarare tvärtom. Halvligger i sängen hela dagen. Den förbaskade slemhostan...känns som om den har tagit ett strypgrepp på mina luftvägar. Vill dricka upp hela flaskan med hostmedicin. 

Dag 8: Äntligen börjar det kännas bättre! Har lyckats sova hela natten halvsittandes. Känner mig en aning rastlös men när jag plockat lite i tvättstugan är energireserverna slut, yrseln tar över och jag måste vila. Känner mig fortfarande andfådd av slemhostan som inte vill släppa taget. Går ut i 5 minuter för en liten dos dagsljus och frisk luft. Skönt! Är fortfarande kass i magen, springer på toan stup i ett. 

Dag 9: Det känns ännu lite bättre men jag är så himla trött! Kan inte förstå hur jag ska orka gå till jobbet i övermorgon... Luftvägarna känns fortfarande tilltäppta och jag kan inte hosta bort det. Känner på mig att detta kommer att hålla i sig ett tag. Emil har köpt Chi San till mig och jag hoppas att det kan hjälpa mig att piggna till lite!


Det har verkligen varit tuffa dagar men nu ser jag fram emot ett friskt 2011! 




Kommentarer
Postat av: Nancy

Hoppas du har tagit dig ut tur nöffinflensan ;)för de låter inget vidare,

Annars krya på dig.

Kram

2011-01-08 @ 23:32:14
URL: http://pinknanc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0